Iedere oplichter z’n eigen televisieserie

Aflevering 23 van mijn tweemaandelijkse nieuwsbrief I Like To Watch over televisieseries

<<< abonneer je hier op I Like To Watch >>>

Beste lezer,

Ik schreef eerder voor NRC hoe tv-series regelmatig in meervoud lijken te komen. Dan heeft de ene streamer een serie over een DNA-test die je soulmate kan voorspellen, komt de andere twee weken later met een serie over een test die, je raadt het al, aan de hand van je DNA kan voorspellen wie je soulmate is. De deskundigen die ik toen sprak, wezen naar de tijdgeest om dit soort dubbelingen te verklaren.

De tijdgeest zou, na vier jaar Trump, absoluut verklaren waarom er recentelijk zo’n vijf Amerikaanse dramaseries zijn verschenen over oplichters en charlatans. ‘Scammin’ season’ doopte website Vulture het al. Eerst was er Inventing Anna (Netflix) over de vrouw die net deed alsof ze een rijke Europese erfgename was en zo de New Yorkse elite om de tuin wist te leiden. Toen kwam Showtime eind februari met Super Pumped (nog geen Nederlandse release bekend) over de opkomst en val van Uber-oprichter (en nare man) Travis Kalanick. Daarna bracht Hulu het verhaal van Theranos-oprichter Elizabeth Holmes – de vrouw die zich stylde als Steve Jobs en beweerde een manier te hebben ontwikkeld om met één druppel bloed meerdere medische testen uit te voeren – in The Dropout (midden april bij Disney+). Vervolgens kwam Peacock met Joe vs. Carole (nog geen Nederlandse release bekend), een drama over de hoofdpersonen van Netflix-hit Tiger King. En deze week begint op Apple TV+ WeCrashed over de man die miljardenbedrijf WeWork opzette, een keten van superhippe co-working ruimtes in steden als New York, en vervolgens – zoals de titel al verklapt – door zijn eigen mismanagement in elkaar zag donderen.

Waargebeurde verhalen

Wat deze titels ook gemeen hebben, behalve dat ze gaan over oplichters en charlatans, is dat ze allemaal een waargebeurd verhaal vertellen. Een verhaal dat in alle vijf de gevallen al veelvuldig in het nieuws is geweest en waar meerdere, podcasts, docuseries en longreads over gemaakt zijn. En niet in een ver ver verleden, maar zo recent dat een van de oplichters in kwestie nog in afwachting is van het aantal jaren celstraf dat ze gaat krijgen voor haar bedrog en een ander, na haar rechtszaak, Amerika nog moet worden uitgezet.

Dat Hulu niet eens even heeft gewacht met het filmen van The Dropout tot de rechtszaak tegen Elizabeth Holmes voorbij was, komt waarschijnlijk omdat er andere partijen waren die ook aasden op het verhaal (Adam McKay is al bezig met een film voor Apple). Er zijn momenteel zoveel streamers, en er is zo veel vraag naar originele ideeën, dat iedere populaire podcast of docuserie en alle lifestyle artikelen die ook maar een beetje buzz generen, direct worden omgezet in series. (Ik verwacht ook ieder moment een aankondiging van ‘The Tinder Swindler, de miniserie’…) Want, zoals ik ook al eerder schreef, dit soort verhalen hebben hun aantrekkingskracht al bewezen. Ze hebben een ingebouwd publiek dat, zo is de hoop, ook voor de verfilming zal inschakelen. En dat maakt ze aantrekkelijk en ‘veilig’ voor de studio’s.

Fanatieke fans

Ergens denk ik ook dat dit soort waargebeurde, al eerder vertelde verhalen ook op een andere manier ‘veilig’ zijn. Sinds Lost blijft immers geen enkele populaire televisieserie meer gevrijwaard van fanatieke fans die online iedere verhaallijn ontleden en proberen te raden hoe de serie zal eindigen. Iets dat eigenlijk altijd leidt tot bittere teleurstelling. Maar een serie die zich baseert op feiten, feiten die zelfs bij een groot gedeelte van het publiek al bekend zijn, kan wat dat betreft nooit tegenvallen.

Of dit uiteindelijk ook zorgt voor goede, originele, meeslepende series, valt te betwijfelen. Van de vijf bovengenoemde titels, heeft alleen The Dropout met Amanda Seyfried tot nu toe echt goede kritieken gekregen. Dat terwijl Jared Leto en Anne Hathaway de hoofdrollen in WeCrashed vertolken en Joseph Gordon-Levitt in Super Pumped zit. Maar ook deze grote namen, en het accent van Jared Leto, kunnen de opwinding die de eerste keer ontstond toen deze verhalen werden verteld, niet terughalen. Komt dit omdat we het einde al weten (WeCrashed begint er zelfs mee)? Of hebben we gewoon even genoeg gehad van oplichters en charlatans? Ik vermoed beide.

Mocht je nou toch zin hebben in een waargebeurd verhaal, ga dan voor Landscapers (HBO Max) over een Brits echtpaar dat in de jaren ‘90 een dubbele moord pleegde. True crime maar dan zo vreselijk origineel en meeslepend verteld, dat het niet uitmaakt dat je het einde al kent. Zin in iets heel anders? Hieronder tip ik uiteraard weer meerdere nieuwe series.

Veel kijkplezier,

Anke

Lees de rest van de nieuwsbrief hier >